alineannenaaroeganda.reismee.nl

Safari time...

Vrijdagochtend werden we om 07:00 uur opgehaald om naar de Murchison falls te reizen. Maar zoals bekend hier in Afrika werd het een halfuur later. Het duurde ongeveer wel een uur voordat we eindelijk Kampala uit waren. Wat een grote stad is het eigenlijk. Na een reis van ongeveer 3 uren kwamen we aan bij onze eerste trip! Het bezichtigen van de Rhinos. Voor de Nederlanders: de neushoorns. Met veel geluk hebben we wel 4 neushoorn gezien! En heel dichtbij. Wauw, wat een grote beesten. Ze wegen wel 3 ton en één van vrouwtjes was zwanger. Hier duurt de zwangerschap maar liefst 16 maanden. Het is niet altijd zo dat er tijdens de trip echt goed de neushoorns te zien zijn, dus we waren echt happy.
Daarna moesten we nog een paar uren reizen voordat we op onze overnachtingslocatie ‘Red chili’ aankwamen. En dat waren geen wegen zoals in NL, maar echt op zijn Afrikaans! Hobbelwegen, gaten in de weg en et busje ging af en toe van links naar rechts. We reden dorpjes in en dorpjes uit en werden hard verwelkomt door zwaaiende kinderen die riepen: ‘Mzungu’. Dit betekent blanke.
Toen we aangekomen waren hebben we heerlijk gegeten en liepen er everzwijnen rond op het terrein. Alles kan! We hadden samen een banda voor de nacht, maar voordat we het bed in konden hebben we gecheckt of er geen kakkerlakken in het bed lagen. Gelukkig, geen kakkerlakken. Wel een salamander en aparte vliegen. Het was erg warm, maar we zijn snel gaan slapen. De wekker stond 05:15 uur om naar de echte safari te gaan. De Big Five spotten. Wat hadden we er zin in en we waren zo benieuwd wat we zouden gaan zien. We reden ’s ochtends vroeg, nadat we de nijl overgestoken waren, met onze chauffeur het park in. We waren met 9 personen in het busje. Het dak kon open en we konden heel veel zien. Wat een belevenis om gewoon met een busje door allemaal dieren heen te rijden. Zo bijzonder! We hebben giraffen, leeuwen, olifanten met een kleintje, buffels, antilopen, hyena, nijlpaarden, verschillende soorten vogels en nog veel andere dieren gezien. Zo gaaf en bijzonder om de dieren in het wild te zien. We zagen ook nog een hyena die aan het jagen was achter een kleine antiloop. Dit konden we helemaal volgen en uiteindelijk gaf de hyena het op en was de antiloop de winner!

Nadat we het safarigebied weer hadden verlaten hebben we gelunched en daarna gingen we op weg naar de watervallen. Met een boottocht over de Nijl van +/- één uur waarbij we ook weer giraffen, olifanten, nijlpaarden en verschillende vogels gespot kwamen we aan bij de waterval. Super gaaf en wat een woest gezicht. We hebben een uur gehiked voordat we bovenaan de top kwamen van de waterval. Dit was wel even pittig. Daarna zijn we weer met onze driver naar een nieuwe overnachtingslocatie gereden. Het waren allemaal banda’s bij iemand in de achtertuin. We sliepen met ongeveer 12 meiden in een banda. Sommige meiden hadden geen kussen, geen laken en wel gezellige beestjes in hun bed. Dat was niet echt een succes... We hebben daar ook lokaal gegeten. Rijst, pompoen, kasava, advocado, bruine bonen, vlees. Ook al was het even wennen, het was wel leuk om mee te maken hoe de cultuur hier is.

De volgende ochtend bij het opfrissen stopte het water ermee. Maarja, hier moet je altijd rekening mee houden als je hier in Afrika bent. Na een ontbijt zijn we op weg gegaan naar de laatste safari trip. De Chimp tracking. Na 3 uren gewandeld, geklommen en geklauterd te hebben in ‘de jungle’ hebben we dan uiteindelijk toch 2 Chimpansees gezien. Het bos was namelijk erg groot en het was een grote zoektocht om ze te vinden. Ze zaten namelijk aan de andere kant van de hoofdweg... Soms kun je ze spotten na een uur wandelen, maar het kan dus ook na 3 uren zoeken zijn. We waren blij om dit ook weer van ons lijstje af te strepen.. Wat zijn deze mooie dieren toch gaaf!

Toen was ons safariweekend toch echt ten einde en zijn we weer naar huis gereden. Dit was ook erg gezellig met de andere vrijwilligers. We vormen gewoon een soort vriendengroep en het is super gezellig! Bij thuiskomst hebben we wat wasjes gedraaid, vieze slikschoenen schoongemaakt, gedoucht en op tijd ons bedje in gedoken. Maandag zijn we weer naar het project geweest. Weer een erg leuke dag. We hebben basketbal gespeeld, kruiwagentje en spijkerpoepen. Wat een gelach!

Van maandag tot donderdag zijn we naar het project geweest. Dinsdagmiddag zijn we op outreach geweest met onze coördinator. We zijn naar een project geweest waar twee keer per week een programma is voor straatjongeren. De jongens komen overal vandaag. Vanuit Jinja tot aan Kenia. Hun wonden worden dan verzorgt, ze krijgen een warme maaltijd en er wordt een kort lesje gegeven of een (knutsel)activiteit. Dit organiseren zes jonge mannen. Echt respect voor!
Toen we de zaal binnen liepen, rook je de kerosine gewoon! Dit zat in flesjes wat de jongens bij hun mond houden. Erg om te zien.. ook jongetjes van een jaar of 11 gebruiken het...
We hebben geholpen met het uitdelen van de maaltijd en hebben de jongens wat Nederlandse woorden geleerd en zij ons Oegandese woorden.

Vrijdag hopen we weer op een trip te gaan met 6 andere vrijwilligers. We gaan dan naar Lake Bunyuonyi. Lekker zwemmen, kanoën en vooral relaxen!

Tot snel! Veel liefs van ons.

Mams Dooge

Wat bijzonder gaaf om zoveel wilde dieren van dichtbij te spotten; echt bijzonder dat jullie dit mee kunnen maken. Een prachtig gebied !!! Gelukkig dat er ook tijd voor ontspanning is na zoveel inspanning met de boys op het project. Zo blijft alles een beetje in balans ?? Veel plezier met jullie volgend tripje. Geniet ervan zodat jullie weer met frisse moed kunnen starten volgende week! liefs van ons allemaal?

Irma

Schrijnend die verslaving hè. Leven is voor velen van hen zo onbegrijpelijk anders. Mooi dat jullie delen van jullie tijd, liefde en aandacht en dan ook nog op de valreep zo kunnen genietn van de veelkleurige schepping, wow wat veel verschillende dieren hebben jullie gezien!

Doingoood