alineannenaaroeganda.reismee.nl

Van alles wat!

Good day!

Typisch Oegandese dingen:

• Het vegen van de straten elke morgen vroeg. Alles wordt op één hoop gevogen maar zodra er weer een boda of een taxi langsrijdt ligt alles weer op straat.. Werk voor niets dus.
  • Waarom zou je met de auto gaan als het ook gewoon achterop de boda kan. Van een bed tot een kast, van stapels ananassen tot vier mensen.. Ook levende kippen mogen gratis meerijden. Ze worden gewoon met hun poten aan het stuur vastgebonden. Kan gewoon.
  • Wel een paar keer per dag wordt er door dezelfde persoon aan je gevraagd: ‘how are you? I am fine’. Soms stap je ook ergens binnen en roept een kind al ‘i am fine’ voordat je gevraagd hebt ‘how are you’.
  • Msungo.. everywhere! Elke dag wordt er dus naar je geroepen; blanke! Als we door de straten lopen horen we niets anders. Zijn we echt zo bijzonder?
  • Handen schudden gaat hier ook anders.. eerst een normale hand, dan de duimen gekruist, en dan weer een normale hand. Dit duurt dus ook een stukje langer dan bij ons.
  • Huisdieren... we hebben ze ook! Maar wel anders dan we gewend zijn. We hebben kakkerlakken, gekko’s, de hond van de buren, een zwerfkat, heeeel veel mieren en we hadden kippen, maar die heeft de kat dus doodgebeten. Oh, maar er lopen weer nieuwe rond!
  • Slagerij, wat is dat? Hier hangt het vlees gewoon buiten met allemaal vliegen erop. Bah!
    Alle boda’s en taxichauffeurs rijden net zo lang door tot de benzine echt gaat pruttelen. Want elke keer als we in een taxi stappen dan brand het geel lichtje van de benzine al. Ze rijden altijd maar op de gok.
  • Geloof wordt hier erg geaccepteerd en alle mensen geloven ook. Katholiek, protestants, moslims. Alles leeft door elkaar heen! Op zondag zien we dan ook veel mensen mooi gekleed om naar een kerk te gaan.
  • Alle meubels, kleding en kasten worden buitengezet om het op deze manier te verkopen. Eigenlijk leeft en gebeurt alles op straat, auto's wassen/repareren, eten klaarmaken + verkopen, fruitkraampjes worden uitgestald. Kortom er altijd wel wat te beleven!
  • Regent het? Dan beginnen we toch gewoon een halfuurtje later. En opeens zijn er op de straten ook veel minder boda’s te bekennen!
  • Alle boda’s en taxichauffeurs rijden net zo lang door tot de benzine echt gaat pruttelen. Want elke keer als we in een taxi stappen, dan brand het lichtje van de benzine al. Op de boda is niet eens te zien wanneer de benzine op is, dus ze doen het op de gok.
  • In de supermarkt zijn prijskaartjes te vinden. Maar als je ergens anders iets wilt kopen, geen prijskaartjes! Afdwingen maar... En dan gaat het voor ons soms maar om 0,25 cent (1000 shilling). En als je wegloopt en zegt het er niet mee eens te zijn, krijg je vaak wat je wilt!
  • De Afrikanen zijn super hartelijk tegen ons, maar tegenover elkaar kunnen ze echt hard zijn. Soms dan hoor ze flink te keer gaan in het Luganda. En elkaar soms een tik verkopen hoort er dan bij. Dit zien we bij de kinderen ook regelmatig gebeuren.
  • Er werken heel wat mensen in de supermarkt, maar je moet niet verbaasd opkijken als ze liggen te pitten in de gangpaden. Ook moeten we altijd de bonnetjes laten afstrepen als we de supermarkt uit lopen...
  • Als je denkt dat je lekker bruin geworden bent, maar als je dan een doekje over je gezicht haalt en je een bruin doekje overhoudt met al het vuil.

Onze week van 14 augustus begon een beetje anders dan normaal. We zijn wat ziek geweest en hierdoor ook 1 a 2 dagen gemist op het project. Tja, dat hoort er ook bij. We eten namelijk hier heel anders dan in Nederland en hier leven ook andere bacteriën. Gelukkig gaat het nu weer goed met ons :)
We hebben wel echt gemerkt dat de jongens wel degelijk van onze aanwezigheid genieten en iets kunnen leren van ons, want toen we er niet waren toen we ziek waren vroegen ze waar we waren en wat we hadden! Dit geeft wel een fijn gevoel. Anne is 3 dagen op het project geweest en Aline 2 dagen. Deze overige dagen hebben we weer genoten op het project. Lesgeven, UNO spelen, rummikubben, zaklopen, puzzelen, ringwerpen, voetballen, kleuren enzovoorts.

Vrijdag en zaterdag zijn we samen met Marieke naar Jinja geweest. Dit is een groot dorp waar de oorsprong van de Nijl ontspringt. We hadden een heel mooi uitzicht op de Nijl. We hadden heel mooi weer en hebben dan ook lekker kunnen eten in het zonnetje met een heel mooi uitzicht en allemaal aapjes om ons heen. Ook 's nachts lieten ze van zich horen. We hoorden ze over het dak sjeezen. Het leek net voetbal! En boven ons huisje zat een boom waar ze inzaten en waar elke keer kleine harde vruchtjes uitvielen. Pok, pok hoorden we telkens. Overdag zijn aapjes leuk, maar 's nachts mogen ze best slapen...
Vrijdagmiddag hebben we een quad gehuurd en dit was echt ge-wel-dig! We reden langs akkers, langs de Nijl en langs allerlei kleine huisjes van klei heen. Alle mensen leven buiten en begroeten ons ook met uiteraard; 'msungo'. De kinderen vroegen allemaal 'picture?'. Zaterdag zijn we naar de oorsprong van de Nijl geweest met een boot. Hier kon je dan heel goed de scheiding zien tussen de Nijl en het Victoriameer. De boda's hier reden ook anders dan we gewend zijn in Kampala. In Kampala dragen we ook helmen als we een boda nemen. Hier hadden we die niet mee en ze reden echt veeel harder! Helm hadden we hier dus eigenlijk wel nodig! Anne vond het wel cool, maar Aline was er gauw klaar mee. Veelste gevaarlijk. We hebben het heel gezellig gehad en het leukste vonden we toch wel het uurtje quad rijden.

Ons uitzicht in Jinja

Bij de Source of river Nile met Marieke

Aapje van heeel dichtbij

Ons huis waarin we verblijven loopt beetje bij beetje leeg. Vorige week is Naomi vertrokken. Vandaag zijn Iris en Kaylee vertrokken. Nu zijn we nog met 8 personen in het huis. Dit is wel beter dan met 15 mensen hoor :). Het is nu voor ons ook echt aftellen!!

Mondag 21 August - Birthday of Anne
Hieperdepieeeep hoeraa! Anne is 22 jaar geworden in Oeganda. Dit hebben we dan ook op het project gevierd met de jongens. In de ochtend zijn we naar het Drop-in centre geweest en hebben we hier eerst lesgegeven. Daarna hebben we ballonnen opgeblazen, gezongen, taart gesneden en gegeten. Echt een feestje dus! Vorige week hadden we al slingers gemaakt met de jongens dus toen we vanochtend aankwamen was het al versierd met slingers. Dit was erg leuk om te zien! Vanmiddag hebben we op het Boyshome slingers gemaakt en ook taart gegeten, ballonnen geblazen, zakgelopen, UNO en Rummikub gespeeld.
Frank, onze coördinator van Doingoood, kwam ook nog even langs bij het project om samen met ons en de baas van het project te praten over de donatie. Zo hebben we wat dingen op een rijtje gezet wat nodig is. Woensdag horen we hier meer over, dan hebben we ook onze evaluatie en..... onze laatste dag op het project! :(

Vanavond gaan we gezellig uit eten met alle vrijwilligers. Anne is niet de enige die jarig is, ook Kimberley is jarig! Dubbel feest dus.

See you later!!

Liefs,

Aline en Anne

Jabin

Super grappig al die Oegandese feitjes. En nu jullie al die huisdieren hebben gehad zal dat thuis ook vast ten goede komen (A). Duidelijk dat jullie het eten van daar niet mee hoeven te nemen;) Hebben wij het toch een stuk beter. Geniet er nog even van! ennuh kheb zin in Vrijdag!!! :)

Pa en Ma Grootenboer

Leuk om al de blogs te lezen en zo een beetje op de hoogte te blijven. Gelukkig zijn jullie weer opgeknapt. We hebben echt aan jullie gedacht. Wat zullen jullie Oeganda gaan missen, maar er zijn hier ook veel mensen die naar jullie uitzien. En een prachtige ervaring rijker dat is zeker.
Anne van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Gods Zegen op je nieuwe levensjaar. Bijzonder om het daar met de boys te vieren. Geniet nog van de laatste dagen daar in het verre Oeganda.

Oma Kalle

Anne allereerst van harte gefeliciteerd een gezegend nieuw levensjaar toegewenst,ik heb jullie belevenissen gevolgd dat was best wel spannend,een goede vlucht en een welkom thuis toegewenst!!

Opa en Oma Kalle

Ma en pa dooge

Het was weer heerlijk om jullie verslag te lezen!! Wat een bijzondere viering van jouw verjaardag An en ook voor Aline om de honneurs waar te moeten nemen... maar daarin is ze aardig geslaagd geloof ik. Hier in huize Dooge zijn we aan het aftellen hoor.... we zullen blij zijn dat we onze A-jes weer in onze armen kunnen sluiten?We wensen jullien voor de laatste daagjes daar nog heel veel succes en plezier en alvast een hele goede terugreis toegewenst en behouden thuiskomst. Veel liefst van ons

Marlene van Gameren

Ha meiden,
Dat was geen leuke ervaring: Zo ver weg van huis ziek zijn.
En jarig daar is weer een andere bijzondere ervaring...nog van harte!
Het was leuk om jullie belevenissen op deze manier te volgen. Alvast een goede thuisreis gewenst!!!

Doingoood