alineannenaaroeganda.reismee.nl

Koffertjes ingepakt, ingecheckt, afscheid genomen.. NL here we come!!

Lieve lezers,

We hopen dat jullie het leuk vonden om onze verhalen te lezen, want dit is alweer ons laatste blog. Soms ging de tijd erg snel voorbij, maar in de eerste weken ging de tijd ook weer niet altijd zo snel... We vinden het dan ook weer fijn om terug naar onze families te gaan, ook al gaan we wel weer dingen missen van hier; de jongens van het project, de boda tripjes, de gezelligheid met alle andere vrijwilligers en de goedkope prijzen. Een avontuur die we nooit meer vergeten!

Dinsdag was wel een aparte dag op het dropin-centre, er was namelijk ingebroken... Er was een koffer verdwenen waar veel kleding in zat die de jongens meekrijgen wanneer ze weer terug naar hun familie gaan. Felippe, het personeelslid van het dropin-centre was dan ook erg aangedaan. Vooral toen bleek dat het waarschijnlijk één van de jongens is geweest die aanwezig was, aangezien na het bidden en openen van de ochtend, opeens weer de lege koffer in één van de kamers stond. Dit was voor ons ook wel even schrikken en een eye opener, dat deze jongens echt soms niet te vertrouwen zijn... Ook gaf het een aparte sfeer dat dus één van de jongens het gedaan had, terwijl je die gewoon les geeft en spelletjes aanbiedt... Toch kun je het ze niet helemaal kwalijk nemen.

Van de spelletjes is ‘ten seconds in the jungle’ toch echt wel de favoriet bij de jongens. Vaak komen ze naar ons toe met het verzoek voor dit spel. En als ze dan zelf tellen, schieten wij vaak in de lach want het gaat dan vaak zo: ‘ten seconds in the jungle, ten, eleven, nine, uhm...., eight, seven...uhmmm, six, giechel, five etc...’

Woensdag was alweer onze laatste dag op het project. We hebben een mooi gesprek gehad met Isaac de directeur, Frank (doingoood organisator) en Felippe het persoonslid van de dropin-centre. We hebben alles openlijk kunnen delen met ze, zowel de positieve- als verbeterpunten. Ook moesten we onze familie en vriendjes bedanken dat ze ons hebben laten gaan naar Oeganda! Dus bedankt lieve Jabin, Jordie en familie. Verder hebben we nog besproken waar het donatiegeld aanbesteedt gaat worden, dit gaat o.a. gebruikt worden voor nieuwe waslijnen, voetbalgoals, nieuwe banken, muskietennetten en het afmaken van de buitenkeuken. Verder gaat er nog overnagedacht worden wat er nodig is. Als het goed is krijgen wij in de loop van de tijd ook foto’s opgestuurd, deze kunnen we dan ook nog delen op ons blog. Zien we wel naar uit!

Het afscheid nemen van de jongens was wel even heavy en het was ook wel apart als je beseft dat je ze nooit meer terugziet. De jongens hebben ons bedankt voor alles wat we ze geleerd hebben en voor alle leuke spelletjes, dit was fijn om te horen. Ook hebben wij de jongens bedankt voor wat zij aan ons geleerd hebben, zoals dat ze ondanks dat ze zo weinig hebben, altijd alles met elkaar delen en vrolijk zijn.

Vandaag hebben we rustig aan gedaan, nog een Oegandese full body massage gedaan, nog ff lekker gegeten bij Java’s en uiteindelijk alle spullen ingepakt en klaargepakt voor vertrek.

Vorige keer zijn we nog een paar typische Oegandese dingen vergeten:

• Waarom afvalbakken als je ook alles kan verbranden? Vaak stinkt het hierdoor ook enorm op de straten en rijd je vaak met de de boda door een rookwolk.
  • Ook hebben we een keer op een zondag tijdens het spitsuur een predikant luidkeels met zijn bijbel op de rotonde zien prediken tegen alle mensen die hutje/mutje op elkaar gepropt in de Matato’s (taxi’s) zitten. Dit was wel een bijzondere ervaring.

Om half 12 vanavond worden we opgehaald om naar het vliegveld in Entebbe te rijden. Morgenavond hopen we weer back in Holland te zijn!

Groetjes uit Afrika (voor de laatste keer) & a lots of love,

Aline & Anne