alineannenaaroeganda.reismee.nl

Toeristen uithangen in Kampala

Hallo lieve volgers!

Tempel, Moskee, Paleis
Van het weekend hebben we gezellig met alle andere vrijwilligers Kampala verkend op de boda boda (scooter). Zo zijn we eerst naar de Bahaì Tempel geweest, daarna de Moskee en als laatste het Paleis. De Bahaì tempel is een tempel wat alle religies verenigend en mogen komen bidden in vrede. In elk continent is er zo’n tempel, en van Africa staat dus in Kampala, te Oeganda. Het was een mooie ronde tempel, alleen ze waren hem aan het renoveren. Dus van binnen stond een mega grote stellage van boomstronken, dit was erg grappig om te zien.

Daarna door naar de grootste Moskee in Kampala waar we werden verkleed als Moslima’s. Ook zijn we nog naar boven geklommen, zodat we een mooi uitzicht hadden over bijna heel Kampala. Kampala is gebouwd op zeven heuvels, dit was goed te zien. Echt super gaaf! Ook wel een beetje eng, want Anne heeft hoogtevrees

Als laatste hebben we het paleis bezocht. Ook hier moesten we een kleurrijk kleed om. Alleen werd het paleis meer gebruikt als een monument dan dat het echt als een paleis gebruikt werd. Dit komt omdat veel mensen gemarteld zijn door de voormalige koningen en totaal zijn er 25.000 mensen op het terrein vermoord, ze werden dan in het water gegooid en dan werd het water geëlektrocuteerd... Brrr.. Ook werden we hier verrast door een onweersbui met een stortbui. Dus toen hebben we binnen gewacht met de gids, die ook een kunstenaar bleek te zijn. Hij had prachtige mooie schilderijen gemaakt op boomschors, dus we hebben allebei een mooi schilderij gekocht.

Jerrycan’s vullen.. Welcome to Africa!
Zondag zijn we naar de Watoto Church geweest, dit was wel echt een big American church. Maar wel weer mooi om te zien hoe de mensen hier de zondag vieren. De rest van de dag hebben we gerelaxed bij een zwembad zodat we daar ook konden douchen. We hadden namelijk geen water door de stortbuien. Er was iets verkeerds gegaan met de watervoorzieningen. Dus als we naar het toilet gingen, dan moesten we met jerrycan’s de bak met water bijvullen... Gelukkig duurde dit maar tot zondagavond, dus konden we vandaag gewoon weer douchen en normaal naar het toilet. Welcome to Africa!

I life six years on the street..
De 2e week van ons project is aangebroken. We zijn weer in tweetallen naar het drop-in-centre en het boyshome geweest. We hebben engelse lessen gegeven, het alfabet geleerd etc. Erg leuk! We hebben de jongens van het boyshome ook een nieuw spel gegeven. Soort kegelen maar dan met houten blokken waar nummers op staan. Het doel is om zoveel mogelijk punten te scoren.
Op het drop-in-centre kwam een nieuw jongetje (tenminste hij was een jaar niet geweest) en hij was super gemotiveerd in de Engelse lessen en hij kon erg goed Engels. We zijn in gesprek met hem gegaan en hij leeft dus al 6/7 jaar op de straat en is zijn ouders kwijtgeraakt door de stammenoorlog in zijn woonplaats. We vertelden hem dat als hij elke dag komt en goed meedoet met de lessen er dan een mogelijkheid is om naar het Boyshome te gaan. Daar wordt er ook weer contact gezocht met zijn familie. Toen we hem hierover vertelden, glinsterden zijn ogen! Wauw, kippenvel.. We hopen dat deze boy nu elke dag naar het drop-in-centre komt en we hem uiteindelijk bij het Boyshome gaan zien!

Oma Kalle

Wat een belevenissen wij kunnen ons er niets bij voorstellen,wij wensen jullie veel kracht en wijsheid toe

Hartelijke Groeten,
Opa en Oma Kalle

Ma Dooge

Ja meiden; hier thuis heb je alles binnen handbereik en kun je douchen wanneer je maar wil ...☺️ Dat is dan weer even wennen maar ook gelukkig weer snel opgelost. Mooi om over jullie werk te lezen: we hopen nog veel te horen over de nieuwe boy die zo goed Engels kan. Hopelijk gaan jullie hem vaak zien. Succes toegewenst hoor voor als vrijwilligers?

Marlene van Gameren

Er valt ook veel moois te zien daar, maar wat een lugubere achtergrond... Wat een verschil ook als je jullie zo in het zwembad ziet denk je: nou, luxe hoor... Terwijl je er ook noodgedwongen in ligt omdat de boel 'thuis' niet werkt.
Veel zegen op jullie hulp daar gewenst!

Doingoood