alineannenaaroeganda.reismee.nl

Een week op het project vol met verassingen

Hello everybody!

Zoals beloofd, hier een blog gericht op ons project en Kampala! Ook willen we via deze manier onze families, vrienden, kennissen en onderstaande bedrijven bedanken voor hun gift voor het project. De volgende bedrijven hebben ons gesteund: Advizo BV, Livastgo, Holiday ICE (familie Koert), Bakkerij Koese, Jan van der Slik (begrafenis verzorging), Online Project Stoffering (familie Lodder), Bouwbedrijf Capelle en Notariskantoor Benschop & Schuring. Wij willen de bedrijven ook namens de straatkinderen vriendelijk bedanken voor hun gift. Wij gaan aankomende week met onze projectcoördinator en de Oegandese directeur om te tafel om te kijken waar het project de meeste behoefte aan heeft. Wij denken aan bijvoorbeeld een nieuwe bank, fruitzaden voor in de tuin, waslijnen voor bij het dropin-centre. Wellicht een wasmachine....

We merken dat het ook echt in de kleine dingen zit wat wij de jongens kunnen leren, zo hebben wij een jongetje in het Engels leren klokkijken en bij het dropin-centre hebben we de jongens geleerd hoe ze de omtrek van een vierkant, rechthoek en driehoek moeten berekenen.

Dinsdag begon de dag goed. Benzine van de boda waar Aline achterop zat was leeg; stoppen, heen en weer optillen, erin blazen en weer gaan. Niet naar een tankstation rijden maar op deze manier. ’s Middags hebben we met de jongens zakgelopen dit vonden ze toen ze eenmaal het spelletje snapte erg leuk! We hebben hier ook enthousiaste foto’s van kunnen maken. Na het zaklopen gingen wij door naar het Boyshome, vlak daarna ging het echt opeens stortregenen met veel onweer. En als het hier regent dan loopt ook gelijk heel de straat vol met zo’n halve meter water waar wij dus ook ’s middags met de boda boda door heen moeten gaan. Oppassen voor natte sokken dus.

We hadden een ringspel meegenomen van thuis en dit de jongens gegeven waar ze helemaal gek op zijn! We tekenen dan een lijn waar ze achter moeten blijven staan en als er iemand gooit dan gaan alle jongens zero, zero, zero roepen van zero punten. Als iemand dan toch nog een hoge score gooit dan gaan ze helemaal dansen.

Donderdag zijn we begonnen met de oppervlakte berekenen van een vierkant, dit vonden de jongens en wij zelf ook wat moeilijker. Gelukkig had Aline het op dezelfde manier geleerd als de jongens, dus die kon het goed uitleggen aan de jongens. Sommige jongens als we dan zeggen dat ze het fout hebben, gaan het dan echt weer opnieuw proberen en daarna willen ze dan een stinker. Daar bedoelen ze dus een sticker mee... hahaha. Ook merk je dat de straatkinderen bij het dropin-centre niets vragen, maar ze commanderen van alles. Bijvoorbeeld: Give me that! or Move! (als we voor het bord staat). En wij maar blijven herhalen, ‘No you say: Can I have that? or Can you please move?... Wellicht blijft het hangen bij één :) Daarna hebben we nog een lange periode met de bal gespeeld, zoals lummeltje. Ook kregen we toen te horen van onze Doingoood begeleidster Eva dat dus woensdagavond twee vaste collega’s van het boyshome op staande voet ontslagen waren. Dit was wel even slikken...

Vrijdag kwamen we er dan ook achter dat de kinderen op het Boyshome op ons zaten te wachten in hun schooluniformpjes, en dat de leraressen echt vertrokken waren. Toen moesten we wel even schakelen, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat wij de lessen volledig gaan overnemen aangezien wij een ondersteunende functie hebben. Daarnaast merkten we gelijk dat de kleinste kinderen onrustig en sneller overstuur waren, één van de leidsters is namelijk 24/7 op het project en is dus ook hun vaste verzorgster. Dit vinden we dan ook triest voor de kinderen, dat ze nu eigenlijk aan hun lot worden overgelaten. In Afrika is dat sowieso al meer, zo zie je ouders bijvoorbeeld nooit spelen met hun kinderen, de kinderen hebben dan ook weinig tot geen speelgoed.

De directeur gaat gelukkig hard zijn best doen om zo snel mogelijk andere leerkrachten aan te nemen. Achteraf bleek dat deze twee leerkrachten al vaker issues met elkaar hadden in het bijzijn van kinderen, dus het was een oplopend proces. Echter hebben wij als vrijwillgers dit proces niet gevolgd en was het voor ons dan ook een onaangename verassing.

Vrijdag hebben we dan de ochtend wat invulling gegeven door een hygienë les te geven om ze toch nog iets te leren en daarna hebben we ze laten zien hoe je je handen goed moet wassen en je tanden goed moet poetsen. Dit vonden ze wel leuk, ook was het leuk om dit te geven, aangezien je ook zag dat ze het goed oppakten. Ook hebben we nog een klein rijstinstrumentje gemaakt met ze. Toen we de jongens eenmaal overtuigd hadden dat ze de rijst niet moesten opeten, vonden ze het leuk om te knutselen. Je krijgt dan wel de adviezen van de leidster; tel je spullen, dus tel je potloden, houd de lijm en de scharen in de gaten, anders dan jatten ze die dus mee en dan zijn ze onvindbaar.

Het afgelopen weekend waren we heerlijk een weekend thuis. We zijn zaterdag naar een Craft geweest. Dit is een gebied met allemaal kleine kraampjes waar je allemaal leuke Afrikaanse souvenirs kunt kopen. We zijn geslaagd! ’s Avonds hadden we een afscheidsbarbecue in de tuin van onze Doingoood begeleidster Eva. Erg gezellig, met typisch afrikaans vlees van de markt en vers fruit.
Zondag zijn we naar de kerk geweest en verder hebben we de hele dag lekker gerelaxed.

De aankomende week op het project hebben de jongens op het Boyshome examens. We zijn benieuwd hoe het zal gaan. We hebben voor het drop-in centre een bijbelquiz gemaakt die we van de week willen geven. We hebben kleding meegenomen vanuit NL dus die willen we dan als prijsjes geven.

Succes iedereen weer die moet werken en voor de mensen die vakantie hebben geniet er nog van! :)

Heel veel liefs van ons,

Aline & Anne

Mams

Hoi Leentje en Lientje,

Wat mooi om te lezen dat de boys nog wat van jullie kunnen leren, Maar ook fijn dat we morgen kunnen aftellen met 2 handen !!! (want we missen jullie wel hoor !!)
Maak er nog wat moois van de laatste dagen en geniet!

Liefs Mams

Ma Dooge

Ha meiden .... wat een leuk idee dat jullie de kleding als prijsjes gaan geven!!!!
Wel jammer voor de jongens dat ze net voor hun examens geen lerares meer hebben, erg sneu en voor jullie ook niet zo fijn. En .... wat echt Afrikaans voedsel allemaal kan uitrichten hè ... wellicht zijn jullie nldmaagjes niet tegen bestand ? Nog even volhouden hoor . Jullie zijn echt kanjers!!!

De muynckies

Lieve meiden, geniet nog even van de Afrikaanse winter voordat jullie naar de Hollandse 'herfst ' komen. We zijn benieuwd om jullie verhalen in het echie te horen! Sterkte met afscheid nemen en een goede reis naar het mooie Zeeuwse land! XxXx

Doingoood