alineannenaaroeganda.reismee.nl

Op naar lake Bunyonyi!

Lieve allemaal,

Vrijdagmorgen rond 07:00 stonden wij samen met zes andere meiden op de uitkijk voor onze chauffeur Moses ons kwam ophalen, En nee dit is niet dezelfde Moses als onze eerste chauffeur, blijkt dat hier heel veel mannen Moses heten. Na even zoeken hadden we elkaar dan toch eindelijk gevonden. Daar begon onze acht-urige trip naar lake Bunyonyi....

Onderweg zijn we nog gestopt bij de evenaar, dus kon je met één voet aan het zuiden van de Evenaar en met één voet aan het noorden van de Evenaar staan. Dit was wel een leuk moment, alleen bij het fotomoment staan we allemaal er slaperig op, aangezien we net getukt hadden in onze groene bus.

Vlakbij lake Mburo zijn we van de snelweg even een zijweggetje ingeslagen om zebra’s te spotten. Dus klep omhoog en rondkijken maar... we waren nog geen 5 minuten van de hoofdweg, toen we al een hele kudde zebra’s zagen met kleintjes... Zoo mooi!! Daarna aan de overkant nog even wild geplast tussen de geiten, hahaha...

Toen weer terug de bus in, waar de regel was als je moet plassen dan moet je dit ongeveer 30 minuten van te voren bij Moses aangeven, zodat hij een ‘fatsoenlijke’ wc kon opzoeken. Nou dat was dus echt een keer ranzig! We moesten plassen boven een diep gat en als we dan dat gat inkeken dan zag je de maden en de vliegen krioelen, IEHHH.....

Uiteindelijk was het allemaal de moeite waard, want het uitzicht vanuit ons hotel was super mooi! Ook waren de mensen erg gastvrij, we kregen gelijk juice passionfood. Alleen waren we onze paspoorten vergeten, gelukkig had één van de meiden een kopie van haar paspoort mee, zodat we toch nog konden inchecken...

Voor het eten hebben Anne en Marieke toch nog even een duik genomen in het lake Bunyonyi. De andere meiden hebben nog even genoten van het zonnetje, het personeel van ons hotel kwam gelijk aangerend toen wij naar de zwemsteiger liepen met allerlei ligstoeltjes. Wat een service!

Ook het eten was erg lekker daar! Als ontbijt kregen we allemaal een gebakken omelet met groenten, geroosterd boterhammen en vers fruit. Hier in Afrika eten ze zowel ’s middags als ’s avonds warm dat was dus genieten. Heerlijke gerechten zoals spaghetti, vis met friet, vegetarische malsala en rundvlees met rijst... Hmmm, wel even de harde botjes eruit halen...

De volgende ochtend gingen we rond 10e naar boven hiken, phoee dat was wel even pittig. Onze gids moest soms wel even op ons wachten, totdat we uitgehijgd waren. Het uitzicht over de 29 eilanden van het lake Bunyonyi was het echter wel allemaal waard. En toen moesten we weer terug glijden naar beneden, wat ons heel wat bruine kontplekken opleverde.

’s Middags hebben we gekanoëd op het lake Bunyonyi met drie kano’s.  Wij hadden samen een kano, dit ging echt super goed. De andere meiden hadden wat meer moeite met het sturen, waardoor er heel wat rondjes zijn gevaren, voordat de kano de goeie kant opging. Wij hebben ons dan ook stuk gelachen om de andere. Eénmaal aangekomen op één van de grootste eilanden, hebben we daar nog een korte rondlleiding gehad met een gids waar we o.a. kraanvogels, zebra’s, ezels en impala’s gezien hebben van dichtbij!

Na het kanoën hebben we nog een keer met zijn allen een duik genomen in het lake Bunyonyi. Alleen toen we eenmaal het koude water in gesprongen waren ging het hard regenen, waardoor we toch uiteindelijk naar boven moesten rennen. Wat hadden we het koud! Doordat we toch een stuk van Kampala zitten, is het klimaat hier heel anders, zo was het veel kouder dan in Kampala. Wel heel fijn, er zijn geen muggen in het gebeid bij de lake, dus dat betekende ook geen muskietennetten en geen DEET. Wij kwamen dan ook naar het diner (wat buiten was) met warme truien, broeken en de dekens van de bedden. De mensen daar keken wel even raar op en al snel gingen ze aan de slag om een vuurkorf achter ons aan te zetten. Zo lief! Daar hebben we nog wel gezellig en warm zitten kletsen met alle meiden.

’s Ochtends nog een rustige boottrip over het lake Bunyonyi gedaan om wat vogels te spotten. Ook hebben we nog heel dichtbij het ‘Punishment Island’ gevaren, waar dus ongetrouwde, zwangere vrouwen opgezet werden als straf als afschrikbeeld voor andere jonge vrouwen. Onze gids gaf echter aan dat maar weinig vrouwen hier uiteindelijk gestorven zijn, omdat arme vissersmannen de vrouwen eraf haalden om als eigen vrouw te nemen. Hier kost een vrouw als bruidschat namelijk zes koeien en maar liefst één miljoen shilling (250 euro), dat hadden veel mannen niet dus zagen ze hun kans schoon wanneer er een vrouw op het eiland werd gedropt. Ook is het na 1940 afgeschaft door de overheid. Het lake Bunyonyi is ook een soort drielandenpunt, voor ons zagen wij de bergen van Rwanda en 25 km naar het oosten ligt Congo.

Na de boottrip nog lekkere spaghetti en frietjes met vis gegeten. Ook hebben we toen alle activiteiten betaald. Om een beeld te geven hoe goedkoop het was, wij hebben dus voor het kanoën, de hikingtocht en de bootrip 11 euro pp betaald. En toen weer de gevreesde bus in... De terugweg was best pittig, we hadden allemaal last van onze kontbotjes door het kanoën. Rond 21:00 waren we gelukkig toch eindelijk thuis. Snel nog een wasje draaien en naar bed, want de volgende dag stond weer vroeg de wekker om naar het project te gaan!

PS: misschien denken jullie wel, die zijn alleen maar vakantie aan het vieren! Maar door de week gaat bij ons gewoon de wekker en werken we 5 dagen op ons project. In het weekend nemen we het er van om Oeganda te verkennen. Onze volgende blog zullen we weer meer vertellen over onze ervaringen op het project en in de stad Kampala... Want elke dag staan we soms voor nieuwe verassingen :)