alineannenaaroeganda.reismee.nl

Alweer week 2...

Hallo iedereen !

Van de week zijn we weer naar het project geweest. Veel dingen weer gezien, beleefd en ervaringen opgedaan. Nog een typisch Oegandees dingetje: op vrijdag is het wasdag dus dan zie je alle vrouwen met teilen hun kleding wassen. Daarna wordt alle kleding op grasvelden en boomstruiken gelegd. Dit geeft in Kampala wel een grappig gezicht.

Maandag hebben Arjen en Anne een lesje wiskunde gegeven aan de straatkinderen. Veel kinderen waren hier erg enthousiast over. Ze vinden het alleen moeilijk om stil te zijn tijdens de les, dus je voelt je af en toe wel een soort politieagentje. Wat ook opvallend is dat de jongens, ondanks dat ze niet veel eten hebben, alles tijdens het ontbijt en de lunch met ons en elkaar willen delen, dit is mooi om te zien. En toch zeker een leerpunt voor ons!

Dinsdag hebben we het alfabet geoefend in het Engels met de kinderen die dit nog niet konden. Dit hebben we ook gedaan met het nieuwe jongentje die mishandeld was door zijn moeder, hij pakte het echt super snel op, dit is leuk om te zien. ’s Middags hebben we in teams gevoetbald, de jongens zijn echt heel fanatiek en zeker in teams want ze willen allemaal winnen. Wij vormden samen met Judith een team en we hebben nog 2 keer gewonnen ook! En dat van de jongens. Ze moesten toch wel even slikken. ’s Avonds zijn we nog naar een salsa avond gegaan, om o.a. een verjaardag te vieren van Noami, één van onze vrijwilligers. Dit was erg gezellig!! Echter stond de taxi van Aline wel een uur stil onderweg, omdat het geregend had. Het is blijkbaar het regenseizoen. Dus als het hier gaat regenen dan lopen dus alle gaten in de wegen gelijk vol en ontstaan er gelijk stromen water. Als je dan op een boda rijdt, ben je sowieso zeikend nat.

Woensdag waren we dan eindelijk als tweetal samen op het project. Eerst hebben we een Engelse les gegeven over voorzetsels. Dit was best wel even pittig, want we hadden 12 straatschoffies, die dan ook allemaal een verschillend leerniveau hebben. En om de beurt praten, ho maar. Ook was het zoontje (1,5 jaar) van de kokkin in de meel gevallen dus die werd even opgetild aan één armpje en ‘uitgeklopt’ met een theedoek. Dit was wel even een apart gezicht, maar toch ook wel komisch hoe ze dit hier aanpakken. ’s Middags hebben we de boys honkbal geleerd met behulp van Felippe (onze begeleider), die dan onze Engelse uitleg in het Oegandees vertaalde. De jongens vonden het een leuk spel! Dus dit gaan we sowieso vaker doen.

Donderdag hebben we samen Engelse les gegeven. Soms moesten wij zelf ook nog even goed nadenken, wat de juiste antwoorden waren. Sommige jongens zijn namelijk best op een hoog niveau als het om hun Engels gaat. ’s Middags hebben we de kinderen allemaal een stukje passievrucht gegeven, dit vonden ze erg lekker. Er was één jongetje die vond hem heel zuur, net een gezicht alsof hij een citroen at. Na het eten hebben we honkbal gespeeld, ze krijgen nu het spel ook echt door en worden erg fanatiek. Eén van de leidsters doet ook fanatiek mee, dit vinden wij en de kinderen erg leuk. Verder is stoelendans ook één van de favoriete spelletjes. Veel lol maken met elkaar en genieten.. Ook kunnen we al aardig wat woordjes Luganda, zo is Kale you're welcome en Wabelee nyo is thank you very much. Erg leuk om dit ook te gebruiken!

Vrijdagochtend worden we om 07:00 uur opgehaald om op Safari te gaan naar de Murichisonfalls. Daar hebben we echt heel veel zin in! We hopen op mooi weer en veel gezelligheid. We zullen volgende week weer een blog posten met hopelijk foto’s (als het internet het hier toelaat). Hopelijk is dan het wel mooier weer als vandaag.... Nu gaan we snel onze ‘Safaritas’ inpakken.

Liefs

Aline & Anne

Marlene van Gameren

Mooi om te lezen dat sommige kinderen zo goed in Engels zijn. Hopelijk krijgen ze de kans om zich verder te ontwikkelen en een goede plaats in de maatschappij te krijgen.
Ik heb even gegoogeld voor jullie safari, daar is een prachtige waterval. Ben benieuwd naar jullie foto's...

Jabin

Wauw wat een verhalen, leuk en mooi om te lezen hoe jullie nieuwe dingen aan die kinderen leren! Ook mooi om te lezen dat als ze dan al bijna niets hebben het nog met elkaar willen delen ook! En nadat jullie veel armoede hebben gezien, is het zeker mooi om ook eens de rijkdom van het natuur te mogen zien. En dan is een weekendje safari ook zeker wel verdient!:) heel veel plezier op de safari en doe de big 5 de groetjes maar;)

Liesbeth

Superleuk om jullie verhalen te lezen. Fijn dat jullie de kinderen zoveel kunnen leren. Heel veel succes en plezier nog.

Doingoood